Planteoppdatering uke 9

Denne uken har både gresskarplantene jeg plantet ute i store potter med plantejord og noen små tomatspirer i såjord dødd! Å plante tidlig ute i mai fungerte ikke som jeg hadde håpet på. Temperaturen kunne bli mindre enn 10 grader om nettene og det tåler ikke alle planter. Det går altfor sakte å vokse for tomatene plantet i såjord, så jeg har brukt plantejord til nye frø etter inspirasjon fra andre bloggere som tidligere har sådd tomater.

Ellers har ingen andre planter dødd og det er jo veldig bra! Solsikkeplantene begynner å få flere blader og noen av dem har blitt så høye at jeg snart vurderer prikling. Røttene kommer stadig til å utvikle seg sammen og da blir det så vanskelig å skille dem fra hverandre!

3-4 solsikkeplanter i hver melkekartong blir for trangt når de etter hvert vokser seg til og har behov for større plass. Når temperaturen blir varmere skal de få stå ute i hagen.

I det siste har jeg spart og skjært av tomme melkekartonger som kan brukes til å så nye frø. Har faktisk sådd frø igjen – nå i plantejord. Jeg tok oppi et frø i hver melkekartong og plantet agurk, busktomat, gresskar, solsikke og fersk frø fra paprika. Plantene får nå god plass til å gro og jeg slipper å stresse med prikling. Noen dager til vil det spire!

Når temperaturen er grei nok og helst ikke for mye vind, setter jeg plantene ut for sol i noen timer før de blir flyttet inn igjen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg