Plutselig var vi alle der

Sent i går kveld ble det sendt ut en melding om at et barn hadde testet positivt for korona. Jeg fikk frysninger, var bekymret og klarte ikke å tro at det var sant, for jeg var på jobb i går. Plutselig måtte alle barn og voksne som hadde vært i barnehagen den første dagen i 2022, gå rett i karantene, og i fritidskarantene. Vi voksne havner i fritidskarantene, som betyr at vi fremdeles kan gå på jobb, men må sitte i karantene på fritiden. Da må vi unngå besøk, selskaper, turer på kino og den slags. Jeg synes den regelen FHI innførte bare er tull. Hvorfor har vi ikke vanlig karantene som alle andre? Hva hvis vi blir smittet etter hvert?

I dag ba jeg om å få teste meg, men det ikke var nødvendig før det har gått 3 dager. Altså vente til fredag og det er da koronaen kanskje slår ut. Testen var som jeg håpet, negativ. Jeg tok egentlig testen for en sikkerhet, siden jeg har vært med nærkontakt (sjokk!). Etter testen beroliget det meg litt. Vi har fått med oss selvtestere hjem, som skal tas. Får håpe de andre testene også blir negative.

Bildet er tatt for noen år tilbake. Juleviruset – Erik Pirolt.

Barnehagen er fortsatt på gult i trafikklysmodellen, så det er fremdeles fokus på å holde avstand (mellom ansatte), god håndhygiene, og desinfisering av overflater og vasking. Vi holder oss kun avdelingsvis. Når man jobber i barnehage, finnes det ikke avstand mellom barn-voksne, så når man får en slik beskjed, kan mange føle seg redde og skremt. Jeg forstår godt at foreldrene er skeptiske til å sende sine barn i barnehagen etter dette på grunn av de høye smittetallene, tror de ansatte kan ha blitt smittet fordi vi kun går i fritidskarantene og at det kan bli mer smitte etter hvert. Jeg prøver så godt jeg kan å holde avstand i disse tider, for det er ikke lett. Barn vil leke med deg, gi deg en klem, ha nærkontakt. De kan søke trøst når de er lei seg og trenger en god og varm hånd å holde i når de savner noen de er veldig glade i. Vi har nødt til å være der for dem. Korona er dessverre over alt nå, det er nesten umulig å unngå når man har et arbeidsliv eller har barn og unge som går i barnehage/skole. Plutselig skjer det, og da er det karantene eller isolasjon.

God bedring til alle som er testet positivt eller er forkjølet/syke nå. Tenker ekstra mye på dere! ❤️

2022 kan ikke bli et verre år. Har du som leser dette ikke tatt koronavaksinen, så anbefaler FHI at du gjør det. Gjør en tjeneste for andre og for deg selv, så slipper du å bli veldig syk når du blir smittet. 3. vaksinedose er forresten på vei, så hold ut!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg