Reparasjon, kort levetid?

I går bestemte jeg meg for å levere inn PC-en på service/reparasjon. Dette går nok på reklamasjon. Ifølge forbrukerkjøpsloven har man rett til å klage hvis det er noe galt med varen. I utgangspunkt har man to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare lenger enn to år, kan man klage i inntil fem år. Dette gjelder for eksempel TV, PC, hvitevarer, stasjonære Hi-Fi-anlegg og mobil- og smarttelefoner. I mitt tilfelle er det en PC som koster rundt 7000,- som jeg har hatt i ca. 1,5 år. Den har da lengre levetid?

Jeg har tidligere fått en ny identisk vare, helt lik type. Grunnen var at PC-ens vifte lagde for mye støy og ulyder når den var på uten at jeg hadde for mange kjørende programmer oppe. Ingen hardwarefeil, men fikk tilbud om å bytte til en ny etter at jeg fikk den tilbake fra service, så jeg sa ja til det.

Photo by Bruce Tang on Unsplash

PC-en jeg fikk ny var ikke like bråkete. Hadde ikke noe problemer med den før jeg la merke til batteriet som plutselig ble dårlig i slutten av august: PC-en slår seg automatisk av når batteriet viser under 40%. Får ikke varsel før den “låser” seg, og skjermen blir blå. Jeg har nødt til å sette i laderen for å starte opp PC-en igjen. Da er batteriet på 0%. Jeg tror det er noe galt med batteriet. Bruker jeg PC-en til ca. 40% og skrur den helt av, får jeg ikke skrudd på den neste dag (med mindre jeg plugger i laderen). Forresten, er det noen som har samme problem?

Nå er PC-en sendt avgårde til verksted, og forventet reparasjonstid er ca. 2 uker. Håper det ikke blir dyrt. Det betyr at jeg sitter uten min kjære fancy PC og må overleve med den gamle bråkete skole PC-en som jeg har hatt siden videregående en stund. Akkurat nå føltes det så bra å ha en reserve PC. Skole PC-en har ikke akkurat bra batteri heller, da den kun lever på strøm. Uten strøm er det ikke en sjanse å få vekket den. Batteriet er helt dødt (må ha laderen i for å fungere). Wish me good luck!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg