Slik dyrker du en avokado 🥑

Jeg har gått i gang med planteprosjekt avokado! Etter å ha sett en del bloggere dyrke egne avokado planter, fikk jeg inspirasjon til å gjøre det samme. Tenk så gøy det er når det faktisk virker! Kjøpte en spiseklar avokado hos en utenlandsk matbutikk, og det er første gang jeg smaker på og gror en avokado. Den hadde en kremaktig konsistens med en mild nøttesmak. Visste du at hovedingrediensen i guacamole er avokado?

Avokadosteinen står halvparten i vann i en vase.

Slik gjorde jeg det:

Jeg delte avokadoen forsiktig i to med en kniv, tok ut steinen og renset den. Så tok jeg av det brune skallet på steinen, som var veldig lett å få av. Deretter fant jeg fram en vase og fylte den nesten helt opp med vann. På toppen plasserte jeg steinen så den stod i halvparten vann. Steinen har en spiss del, den skal opp, og den butte delen skal ned – det er der rota kommer ut (den har en rund flekk).

Jeg valgte å gjøre på denne måten. En annen måte er å stikke tre tannpirkere i steinen oppi et glass eller ha steinen oppi en gjennomsiktig plastboks med fuktig papir.

Nå står avokadoen i vasen på et lyst sted, og vannet skiftes ut ca. annen hver dag.

Tutorials hentet fra Pinterest

Jeg skal selvfølgelig oppdatere dere når det begynner å skje ting. Det blir så spennende å se om avokadoplanten vil spire om noen uker!

🥑🥑🥑

– Har du noen gang prøvd å dyrke avokado?
– Hvis ja, hvor stor er/ble avokadoplanten?

2 kommentarer
    1. Prøver faktisk å dyrke avokado selv for tiden! Bruker en annen metode, men krysser fingrene for at det går bra. Har prøvd på tannpirker-metoden så mange ganger at jeg bare har gitt den opp, haha!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg