Svar på blodprøven

Reklame | annonselenke: Farmasiet

Blodprøven fikk jeg svar på for noen uker siden. Det tok ikke mange dager før jeg kunne logge inn på min bruker og sjekke hva legen hadde skrevet. Blodprøvesvarene overrasket meg, det ble bekreftet at jeg hadde allergi – som jeg hadde trodd selv.

Allergi har jeg aldri hatt før, det har bare utviklet seg etter tiden. Å vite at man plutselig har allergi kan være plagsomt og irriterende, spesielt når sesongen er verst, på ekstremt (rødt). Etter at jeg fikk svarene har jeg gjort research og lest om de allergiene jeg har. Det slo ut på timotei og gresspollen.

Fakta:

Timotei er en gressart, og er det mest brukte fôrgresset i Norge. Det brukes mye til fremstilling av høy for hester og andre husdyr. Timotei har høy fôrverdi, og vokser ganske bra på de fleste jorder i Norge. Småaksene er samlet i en tett, kjevleformet blomsterstand. Hvert småaks har bare en blomst. Det finnes 16 arter i slekten, tre av dem i Norge: smaltimotei, fjelltimotei og timotei.

Gresspollen er den nest mest vanlige typen pollenallergi i Norge, med bjørkepollen som nummer en. Gresspollensesongen strekker seg over mange uker i juni, juli og august. Her på Sørlandet er det juni og juli det er mest pollenspredning. Pollenvarsling og pollenkalender kan sjekkes HER. Spredningen av gresspollen er avhengig av vind og tørt vær, spredning på omtrent 100-200 meter.

Denne statistikken sier meg hvor kraftig gresspollen det var i slutten av juni. Høyeste var ekstrem spredning 30. juni 2021.

Screenshot hentet fra Naaf / pollenvarsel, statistikk for gresspollen i 60 dager på Sørlandet.

Symptomer på allergi: Nysing i serie. Tett nese. Rennende nese.

Tiltak:

Unngå å komme i kontakt med det jeg er allergisk mot. Unngå gressklipping (få andre til å gjøre jobben). Holde meg unna gressplener som nylig er klippet. Vaske ansikt og hender ofte. Dusje og skylle håret hver kveld før leggetid. Å bruke maske hjelper.

Jeg fikk resept og hentet Aerius. Det er en pakke med 5mg allergitabletter som tas 1 tablett én gang om dagen. Disse kommer jeg til å bruke når det virkelig er ille og/eller når jeg skal ut på tur i skog og mark. Da jeg var ferdig med ferien min, undersøkte jeg om timotei befant seg på min arbeidsplass. La merke til noen få, og da fikk jeg tatt bildene i dette innlegget.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg