Året 2020 – del 2: Mai – august

2020 er snart over og jeg har bladd tilbake i arkivet for et tilbakeblikk på året. Jeg kommer til å dele innleggene opp i 3 deler. Del 1: januar – april er allerede ute nå. Dette er del 2. Slik var 2020 fra mai til august:

 

MAI

Kjøpte nytt drivhus på Rusta og satte det opp. Dette veksthuset var mye bedre enn det forrige jeg hadde, som skranglet og var ustabil. Når sesongen er slutt er det lett å legge sammen igjen også!

Plantet masse sukkererter. Faktisk hele posen!

Byvandret og kikket på graffitien bak den fargerike Odderøya verkstedbygningen.

Cherry blossoms i Rådhusgata (Kvadraturen) …

… og i Auglandsbukta (Vågsbygd).

Feiret en annerledes 17. mai. Ingen barnetog, ingen borgertog og ingen store folkesamlinger. Planen var å komme oss ut i nærområdet der vi bor og se på bilkortesje som skulle kjøre gjennom “hele” Kristiansand. Bilkortesjen kom aldri og det stemte ikke på den brosjyren jeg leste på nett. Skikkelig nedtur og bortkastet tid når hele programmet var forsinket!

Feiret likevel 17. mai med 3 gode kaker.

Prøvde også å få flere avokadosteiner til å spire i vann.

Pallekarmbygging. Sukkerertene og gresskar vokste etter hvert raskt frem!

 

JUNI

Denne måneden var målet å ta og fullføre eksamen. Etter å ha lest meg opp i lærebøkene på egenhånd siden i begynnelsen av året og nettopp har fullført det eksamensforberedende kurset, var jeg klar til eksamen. Det var en 5-timers skriftlig eksamen og heldigvis var oppgaven ikke vanskelig. Karakteren fikk jeg rede på etter to uker. Så var eksamen bestått og kompetansebeviset kom i posten!

Jordbær i ampel kjøpt i fjor hadde vokst seg større, se så mange jordbær jeg kommer til å få i år!

Plantet solsikker ved den grå veggen.

Sukkerertene (bakerst) og gresskarene (fremst). Vokste så fort i pallekarmen!

Byvandring gatekunst bak Nybyen Skatepark.

Coronavirus kunst på Odderøya – fra 17. mai. Har bare stått på Odderøya en stund etter nasjonaldagen.

Masse fine blomster over Slow Bridge broa i Nodeviga.

Sankthansfeiring på Tangen, båtkortesje med Fullriggeren Sørlandet, bål og konsert. Coronavennlig arrangement med god avstand.

Jordbær i ampel, kjøpt i fjor på Coop Obs! for 50,- har virkelig vokst mye! Masse jordbær i år.

Kaktusen blomstrer, endelig!

Sukkerertene og gresskarene i en og samme pallekarm … ble for tett!

 

JULI

12. juli fylte bloggen min, zhuo.blogg.no 11 år!

Sommerkonsert i Ravnedalen (Karina’s Pianostudio). Underholdningen foregikk på scenen i Ravnedalen.

Den tradisjonelle Handelens dag i Kvadraturen ble utvidet til 3-dagers Handelens dager fra 1. – 3. juli på grunn av korona. Byvettreglene: Hold god avstand!

Plukket masse blåbær i hagen og fryste de ned til senere bruk (perfekt til smoothie).

Stemorsblomstene blomstret igjen og igjen.

Vant et eksklusivt håndkle på en Nintendo-konkurranse fra Kjell & Company: The Legend of Zelda Links Awakening.

Jeg oppdaget svanefamilien på ferie, her ved Café Portalen i Strandpromenaden.

Hvor skal flyplassen ligge? En ny utstilling i foajéen inne på Kristiansand folkebibliotek.

Vi var ute og spiste på Foodcourt på Sørlandssenteret. Det ble pizza og en liten wok med scampi og grønnsaker.

Sandskulpturer i byen vår Kristiansand – her ved Nodeviga.

Planla en reise til Oslo (24. – 26. juli). Skrev opp hvilke steder vi hadde tenkt å besøke, pakkeliste og kikket på Google Maps etter koselige steder. Min første gang i hovedstaden skulle oppleves!

Vi bodde på Comfort Hotel Karl Johan, byvandret og besøkte Munchmuseet på Tøyen, Naturhistorisk museum, Frognerparken, Vigelandsparken, Akerbrygge, Tjuvholmen, Slottsplassen (Slottet), Rådhuset, Stortinget, Nobels Fredssenter, Operaen, St. Hanshaugen, Asker +++

Solgte kameraet mitt, Sony a3000. Jeg bruker nå Canon EOS 200D så gikk fra systemkamera til mer avansert nybegynner speilreflekskamera (elsker det nye kameraet forresten).

 

AUGUST

Da skolen åpnet etter sommerferien, leverte jeg tilbake pensumbøkene som jeg lånte da jeg skulle ha eksamen.

Tok en personlighetstest for å finne ut hvilken av de 16 personlighetstypene jeg var. Resultat jeg fikk var “Talsmann”, INFJ (introverted, intuitive, feeling, and judging): Stille og mystiske, men samtidig svært inspirerende og utrettelige idealister.

Høstet masse sukkererter fra pallekarmen. Samme med agurker som jeg hadde få av.

Høstet plommer fra plommetreet i hagen.

CINDY – Når høstes solsikkefrøene?

Fine solsikke Sunspot på 50 cm!

Solsikkene ved den grå veggen var på vei opp!

Feiret bursdagen til far med gulrotkake fra Dampbageriet.

Kjøpte en Marimekko skål og en spisestol. Dessverre var spisestolen skjeve på beina, det la jeg ikke merke til før den havnet på rommet mitt.

Les også:
Del 3: September – desember

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg