Året som gikk 2019 – del 1: Strømutbrudd, ByFest, drivhus +++

2019 er snart over, og et nytt år er straks her. Før vi går over til det nye året, ønsker jeg å se tilbake (en oppsummering) hva som har skjedd dette året. Deler opp innlegget slik at del 1 kommer først: Januar – juni. Del 2: Juli – desember finner dere HER.

JANUAR

Ønsket 2019 velkommen! Ved midnatt gikk vi ut til utsiktspunktet og så på fyrverkeri.

Feiret 18-årsdagen til broren min og overrasket han med en ostekake. Det var starten på voksenlivet, ifølge han selv!

Den hvite snøen kom og landskapet var dekket i hvitt. Jeg gikk mye ut og tok vinterbilder!

 

FEBRUAR

Gateakademiet har laget snakkeboblene på Samsen kulturhus’ fasade. Kunstverket er for “En by for alle” i uke 6, 4.-10. februar.

Det skjedde et uventet strømbrudd i området der vi bor. Hele nabolaget mistet strømmen! Huset var kaldt og mørkt. Vi kunne ikke lage mat, så vi gjorde det enkelt: Bestilte pizza fra Pizzabakeren.

Bagorama Outlet hadde siste åpningsdag på Sandens i Kristiansand. Alt var på salg og der kjøpte jeg en ny veske og sminkeveske. Veldig trist at butikken som jeg pleier å handle i, legges ned.

Fikk tilsendt Apias Safe Charger og har byttet ut USB-kabelen som fulgte med iPhonen min. Nå trenger jeg ikke å bekymre meg for overlading, for den stopper å lade når batteriet er fulladet. Og tryggere er den også!

Gikk til innkjøp av ny laptop, HP Pavilion x360! Fancy med 2-i-1 PC som kan roteres 360 grader rundt, tastaturet har bakgrunnslys, skjermen er touch og B&O høyttalere.

Feiret en skikkelig kinesisk nyttår med masse god mat!

Foreldrene mine hadde sølvbryllup, så vi bestilte en fantastisk kake på Dampbageriet!

Fristet å starte med et planteprosjekt, men det gikk ikke så bra. Kjøpte noen ferske minitomater i løsvekt som jeg ville dyrke frem. Det spiret etter noen dager, tynne og svake. På grunn av lite lys og feil type jord førte til at spirene mistrives.

 

MARS

Fant ut at det var mulig å koble seg opp og spille Mario Kart WFC på Wii med andre spillere fra hele verden. Oppskriften på guiden finnes HER.

Vant en Instagram-konkurranse som Sunsilk Minerals holdt, fikk tilsendt produkter og en hyggelig YouTuber-hilsen fra Agnetesh. Veldig koselig, i tillegg ble jeg spurt om å være med i Sunsilk Squad!

Kundeklubbshelg hos Plantasjen og man kunne hente med seg gratis frøposer ved å delta i en konkurranse.

Tomatspirene som jeg plantet i februar, døde. Jeg ga meg ikke, så kjøpte såjord på Plantasjen og plantet dette:

Etter å ha brukt den nye PC-en min en stund, la jeg merke til rare lyder som kom fra undersiden ved vifta: En blanding av brumming, barbermaskin og flypropell i bevegelse. Leverte den inn til service, men de fant ikke noe hardwarefeil. Returnerte den og byttet til ny PC.

Gikk innom Kristiansand folkebibliotek for å se på MyMachine – drømmemaskiner som er laget av grunnskolebarn i ulike skoler.

… og lånte Miss Independent, boka til Eirín Kristiansen.

 

APRIL

Hadde med meg kameraet og vandret mye i byen. Så masse stilig gatekunst.

Var på P4 Vinterlydkonsert på Øvre Torv. Artister: Staysman & Lazz, Victoria, Adelén, Erik Sæter, Morgan Sulele og Thom Hell.

Pyntet til påske og fulgte med på eggklekking (NRK Finnmark sendte direkte). Bildet jeg tok ble med i en av videoene, kult!

Gikk en kveldstur og fotograferte moon & reflection.

Lastet ned tegneprogrammet MyPaint på PC, og min første tegning var en kaktus.

Mange svaner tok kursen til Nodeviga/Strandpromenaden i Kristiansand.

Gikk opp til Brannposten i Baneheia. En av byens flotteste utsikt!

 

MAI

Tok masse bilder av kirsebærtrærne i byen.

Trend Weekend og moteshow på Sørlandssenteret. Eveline Karlsen holdt makeup session.

Agder Motorhistoriske Klubb markerte sitt 40 års jubileum med stor veteranutstilling på Torvet i Kristiansand. Bilene var råkule!

2 festkaker til 17. mai-feiringen.

Hipp, hipp, hurra! Så både skoletoget og borgertoget.

Wergelandsparken var så fin med alle disse tulipanene!

Danmark på Torvet ble arrangert for 5. gang i Kristiansand.

Åpningsfest på Pier10 og Mint Gallery.

Kristiansand båtmesse i Gjestehavna, rett ved siden av Tresse og Christiansholm festning. 20-års jubileumsfest.

Kristi Himmelfartsdag var det Tour of Norway 2019, etappe 3 i Kristiansand.

 

JUNI

Deltok i arrangementet “Turist i egen by”. Besøkte Kongsgård kolonihager, Naturmuseum og botanisk hage, Sørlandets kunstmuseum (SKMU), Odderøya museumshavn og Pier 10 – Port of Kristiansand.

Kjøpte Lycopersicum ‘Favorita’ Cherrytomat og Cucumis ‘Hillwood’ Miniagurk på Plantasjen.

Kjøpte Garmin Vivofit 3 aktivitetsarmbånd da jeg ønsket å komme i bedre form.

Sommerløpet 2019.

Besøkte Liane Gård på Søm for å se på hva Kristiansand andelslandbruk dyrket. Arrangementet het “Kom og så! Lær om frø og hvordan dyrke grønnsaker”. Fikk med meg et solsikkefrø og en rød bønne, som jeg plantet hjemme.

Klassen dyrket solsikker, og her er de 3 lengste.

Avenyen på Sørlandsparken fylte 10 år! Butikkene der ute inviterte til en familiedag og jubileumsfest. Konkurranser, gratis ting og auksjoner på massevis av nye produkter.

ByFest på Torvet med artistene Iris, Freddy Kalas, Andrew Ripper, Italobrothers og Wyclef Jean!

Sankthansfeiring på Tangen Ytterst. Det ble tent et stort bål.

Den Internasjonale Kulturfestivalen – en berikelse for byen. Først parade, så til underholdning på scenen.

Bestilte dette minidrivhuset i mai. Plantene stortrives og de vokste raskt! Anbefaler sterkt et drivhus hvis du skal lykkes med planteprosjekt.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg