Årsaken til tynne og lange planter

Tomatspirene vokser i rekordfart. De spirer som de skal og for hver dag som går, skyter de seg høyere og høyere opp. Jeg legger merke til at de plutselig strekker seg ekstra langt i høyden for å få så mye lys som mulig. Stilkene blir tynne og lange. Jeg vet hvor lite lys de får der de er plassert under servanten på badet, så derfor flyttet jeg dem over til et sted hvor de får mer lys i håp om å gjøre noe med vekstforholdene. Uheldigvis begynte plantene livet med svært tynne og lange stilker. Etter hvert blir de ofte svakere. Når plantene blir voksne, kan de lettere få sykdommer og produsere mindre (i dette tilfellet, tomater). Mitt mål er å dyrke frem sterke og sunne minitomatplanter som til slutt gir meg søte tomater hele sommeren. Noe å tenke på: Det er viktig å gi nok med vann, varme og lys for at plantene skal vokse seg store og ha det bra.

Årsaker til at planter blir lange og tynne:

 

  • Frøene ble sådd for tidlig.
    Jeg sådde ferske tomatfrø innendørs i slutten av februar (25.), så det kan være litt for tidlig. Nå er vi i mars, og det går fort mot varmere tider. Søk gjerne opp på internett når det er lurt å så frø.

 

  • For lite lys.
    Spirene strekker seg ekstra langt for å få så mye lys som mulig. Det er plantenes måte å si ifra når de får for lite lys. De er ofte tynne og lange. Mine planter ble plassert under servanten på badet, nå har jeg flyttet dem til et lysere sted.

 

  • For mye gjødsel.
    Jeg brukte blomsterjord som var torvredusert med bark- og fibermull og tilsatt sand og gjødsel. Det er dessverre for mye næring i blomsterjord og er ikke en bra start for spirer. Det er anbefalt å bruke såjord med lite næring da såjord er laget for å være perfekt til frø som skal spire. Et lite frø tåler ikke all den næringen den får av næringsrik jord. Etter hvert som plantene vokser seg større, er det bare å omplante og bytte til næringsrik jord. Planter som får for mye næring, vokser i rekordfart.

 

Bildet ble tatt i dag morges.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg