Avokadoens første oppdatering

Velkommen til prosjekt avokado! Planteprosjektet startet jeg i høst, 18. oktober 2020 da jeg fant ut at jeg ville snu mørketiden til noe positivt, nemlig å gro en avokadoplante. Jeg kjøpte en pakke med 2 stk spisemodne avokado, spiste kjøttet og sparte på avokadosteinene, slik at de senere kunne stå til spiring.

Det har ikke vært oppdateringer her på bloggen om prosjekt avokado siden jeg ville være sikker på at den nye metoden jeg valgte, “grow avocado seed in plastic bag” fungerte. For å være på den sikre siden, har jeg googlet meg fram og fant ut at denne metoden kan være genial og enkel å få avokadosteinen til å spire. Metoden jeg brukte var å skrelle av det mørke skallet, vaske steinen godt og surre den inn i fuktig kjøkkenpapir som jeg la inn i en plastic bag, på et solrikt (ikke direkte sol) og varmt sted. Etter ca. 10 dager kunne jeg legge merke til forandringer, altså en sprekk og røtter på den første steinen. Etter det ble steinen plassert i vann og sakte vokste det ut en liten avokadospire.

Fra en spisemoden avokado kjøpt i butikken til en egen avokadoplante er ikke så avansert som det ser ut som. Man trenger først og fremst tålmodighet, tid og kjærlighet.

Avokadosorten jeg forsøker å plante er hass (mørk grønnfarget, humpete hud). La oss kalle den første spirende avokadoplanten for avokadoplante 1. Det er den største steinen i pakken jeg kjøpte. Bildene ble tatt 17.01.2021. Her ser dere at bladene er på vei.

Avokadoplante 1, bildet ble tatt 09.02.2021. Nå har avokadoplanten fått 4 blader. Når den har nådd en viss høyde, skal planten klippes av fra toppen slik at den får gro seg sterkere og kraftigere (og sånn at den forgreiner seg).

Avokadoplante 2 i plastic bag har slått rot. Ingen tegn til at toppen har sprekt enda. Den er treigere enn den første steinen. Begge avokadosteinene, 1 og 2 ble nesten satt i gang samtidig (det skiller noen dagers mellomrom), så jeg vet ikke hva som har skjedd her. Vi får håpe steinen snart sprekker så en spire kan komme frem. Det blir så spennende å følge med på utviklingen!

– Dyrker du avokado?

4 kommentarer
    1. Kjempefine bilder av avokadospire! 👍 Jeg har aldri prøvd å dyrke avokado, men dette blir spennende å følge med på videre! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg