Avokadosteiner kolleksjon

I en gul isboks ligger mange av avokadosteinene med den brutte siden ned, i fuktig tørkepapir. Isboksen står for det meste på rommet mitt med lokket på, og inni boksen er det mørkt, godt og varmt. Målet er å få avokadosteinene til å spire med å bruke metoden “paper towel germination”, direkte oversatt til papirhåndkle spiring. Spiringstid kan ta alt fra 4-6 uker. Pass på å ofte se til hvordan det går med avokadosteinene i boksen. Plutselig sprekker steinen, rota dukker opp og lille spire titter frem. Da er det viktig å få de i vann eller i jord. De fleste avokadosteinene her er fra mars og april, så de har stått en stund i den isboksen. Å dyrke avokado er en tålmodighetsprøve, i hvert fall i begynnelsen.

Varierte størrelser på avokadosteinene. Små og store.

På bildet under ser du noen avokadosteiner som har sprukket og en rot har kommet frem. De kan nå settes i vann eller i jord.

Til slutt et bilde av de avokadoplantene jeg har kommet lengst på. De vokser, men har et stort behov for mer lys og varme.
Nr. 1: Ny plante, ikke vært tatt bilder av før.
Nr. 2: Den planten jeg ga litt mer tid til. Klipt ned på grunn av den var svært tynn på toppen, trolig av for lite lys og sluttet å vokse i en periode.
Nr. 3: Høyeste avokadoplanten jeg har. Klipt ned for en stund siden for å stimulere ny vekst. En ny gren og nye blader er å se.

Alle de 3 avokadoplantene står i vann. Har ikke fått kjøpt jord enda.

– Har du prøvd å dyrke en avokadoplante?

3 kommentarer
    1. Spennende å se denne oppbevaringen av steinene. Nå på sommeren er dyrkningsforholdene (ganske) gode, men hva gjør man for at avokadospirene skal klare seg gjennom vinteren?

      1. Jeg har nettopp tatt opp drivhuset for sesongen. Ble litt sent i år, og jeg har ingen planter utenom min mors tomatplante og to avokadoplanter i jord. Drivhuset skal fylles opp etter hvert når jeg har kjøpt jord.

        Vinteren er en utfordring. Mangel på gode lysforhold kan gjøre at spirene vokser seg tynne og sprinkle. Jeg har satt de på rommet mitt ved et vindu. Jeg setter planten nærme skrivebordslampen for mer lys. Den største avokadoplanten (18.10) har klart seg fint gjennom vinteren.

    2. Takk for svar! Avokadoene dine vil nok stortrives i drivhuset i sommer! Gir håp å høre at du har lykkes med å få avokado til å overleve vinter innendørs.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg