DIY: Glitrende juletre av kongle

Før jul hadde jeg en formingsaktivitet med barn i alderen 3–5 år i barnehagen. I mange barnehager pleier barna å lage juleposer og juleting som de tar med seg hjem som julegave til familien. Det er flott for barn å bruke kreativiteten, som gir dem en følelse av stolthet og mestring når de klarer å lage ting selv. Jeg tror også familien ville satt pris på de vidunderlige julegavene barna har laget.

Jeg tok meg en tur til formingsrommet og så hvilke utstyr vi hadde. Da jeg så en kasse med kongler dukket idéen opp med å lage juletrær av kongler. Kanskje det går an å male konglene eller dekorere konglene med perler eller paljetter? Bare fantasien setter grenser! Jeg fant ikke paljetter, så det ble glitter i stedet. Jeg er egentlig ikke spesielt fan av glitter. Glitter er laget av mikroplast, som er skadelig for livet i naturen og havet. Det setter seg fast på klærne og havner overalt. Siden jeg ikke fant noe annet, ble det glitter denne gangen.

Du trenger:

  • Kongle
  • Knappeform
  • Glitter
  • Limpistol
  • Skolelim
  • Klistremerker stjerner

Du trenger:

  1. Lim konglen på knappeformen med en limpistol.
  2. Ta skolelim rundt konglen flere runder rundt.
  3. Dryss på med masse glitter.
  4. Legg treet til side for tørk.
  5. Klistre en stjerne på toppen av treet!

Noe å huske på til neste gang (gjøre til en annen vri):

  • Male med hvitt maling på knappeformen før lime på med limpistol. Hvitt minner om snø under juletreet, det er mye mer koselig.
  • Male juletreet grønt eller hvitt.
  • Mer lim rundt juletreet. Noen greiner fikk ikke glitter på seg.
  • Bytte ut glitter og heller bruke perler eller paljetter til å dekorere juletreet.
  • Lime fast stjernen på toppen med lim. Det er brukt klistremerker, så de falt fort av.

Les også:

DIY: Juletre

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg