Jeg er mine billeder – mine billeder er mig

Jeg er mine billeder – mine billeder er mig, av Ursula Reuter Christiansen. Utstillingen er produsert sammen med Oslo kunstforening og i nært samarbeid med billedkunstner Thorbjørn Reuter Christiansen, Reuter Christiansens yngste sønn. Utstillingen vises på Kristiansand Kunsthall 23. oktober – 30. desember 2021.

Ursula Reuter Christiansen (f. 1943) ble født i Tyskland under krigen, men har bodd store deler av livet på den danske øya Møn. Hun er maler, og uttrykker seg gjennom filmer, diktning, broderier og keramikk. Reuter Christiansen er særlig kjent for sine kvinneskikkelser.

Valmuen er et motiv som går igjen: Det er et symbol på soldatenes blod, den evige hvile, som hun maler svarte nå etter at verden ble rammet av pandemien.

Et utvalg malerier presenteres fra begynnelsen på 1970-tallet til i dag. Utstillingen blir en reise i de siste 40-50 årenes kunsthistorie fra 70-tallets feminisme via det heftige ekspressive maleriet til dagens eksperimentelle kunstscene.

Washed Out Faces / Udvaskede ansigter (2021). Installasjonen består av 12 bomullslerreter, tinnbøtte, klessnor og klesklyper. Den viser ansikter som er i ferd med å viskes ut og forsvinne.

Les også:

Livet som kunst (kilde)
Det forjettede land
Natt og dag
Abstrakt kunst og myke matter

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg