Mitt 2018 – del 1: Syk, planteprosjekt, opplevelser +++

Her kommer del 1 av 2018: Januar – juni. Del 2 av 2018: Juli – desember kommer senere.

Januar

Jeg ble syk, så “sykemeldte” meg selv og holdt meg hjemme på grunn av influensa. Dagene føltes så lange da jeg ikke var i stand til å gjøre noen ting. Jeg var rett og slett ganske sliten, trøtt og veldig svak. I tillegg kom også feber, temperatursvingninger, hodepine, tørr hoste, urolig mage, manglende appetitt og svekket luktesans som gjorde at jeg hadde lyst til å være sengeliggende hele dagen.

Feiret broren min sin 17-årsdag. Laget gulrotkake.

Våknet opp til at hele huset ristet. Vi lurte på hva som hadde skjedd. En “brøytebil”-traktor som var ute i arbeid, hadde kjørt seg rett inn i vår private oppkjørsel. Han trodde sikkert at det var en offentlig vei. Traktorens lange brede gravearm traff taket på huset, som gjorde litt av en skade.

I slutten av januar fotograferte jeg månen med mobilkamera + HD12X Zoom linsen som jeg bestilte på nett. Det var supermåneformørkelse.

 

Februar

Jeg ble spurt om jeg kunne være vikar mandag til torsdag i en uke siden lærerne reiste bort på grunn av skoleovertakelse, og jeg sa ja til å jobbe. Etter å ha jobbet noen dager, følte jeg meg gradvis dårlig igjen. Jeg tok det med ro, men etter å ha holdt ut de fire dagene, klarte jeg ikke mer. Så jeg bestemte meg for å lytte til kroppen og melde meg syk på fredagen for å dra ned til legesenteret og sjekke hva som feilet meg. Jeg fikk heldigvis en akutt time, tok CRP (et stikk i fingeren) og fikk vite normalt var under 5, men jeg hadde 45 (!). Jeg trodde det hadde noe med HPV-vaksinen å gjøre som jeg tok for noen dager siden, men det høres ut som influensa er tilbake igjen, og det betyr at det var min andre gang på kort tid. Hostingen ville fortsatt ikke gi seg og jeg hadde mange søvnløse netter og høy sittende feber.

Jeg skrev et blogginnlegg om utdanningsretningen jeg gikk på videregående. Var det et feil valg jeg tok? Les innlegget HER.

 

Mars

Stelte i stand påskemiddag der vi dekket til med langbord. Serverte sultne gjester. Mat som stod på menyen var: Lammelår, skinkestek og kalkunbryst. Poteter, grønnsaker og løk. Og sausene sjysaus og bearnesaus.

 

April

I påskeferien pyntet vi med påskekyllinger hjemme og jeg fikk en kjempefin overraskelse i posten (vant påskegiveaway), som jeg kunne kose meg med.

Bilderesultat for påskeegg site:zhuo.blogg.no

Et nytt planteprosjekt startet. Sådde solsikke, tomat, agurk og spinat fra frøposer. Agurk og spinat spiret ikke fordi frøpakken hadde gått ut av dato.

 

Mai

Feiret Norges nasjonaldag, 17. mai, og så på skole- og borgertoget.

Bysmag på hjørnet av Lillemarkens/Markens/Skippergada, med gratis smaksprøver!

Kikket på “The Butterfly Effect” gatekunst på betongundergangen på Gartnerløkka.

Hilste på en nyklekket kylling i barnehagen.

Tour des Fjords i Kristiansand 22. og 23. mai – dette fikk jeg ikke med meg siden jeg jobbet de dagene.

Besøkte Hennig-Olsen Is, fikk en omvisning og etterpå fikk vi lov å spise så mange is vi ville.

Danmark på Torvet – Color Line fyller 10 år!

Kirsebærtrærne langs Rådhusgata i Kristiansand blomstrer kanskje siste gang før kommunen fjerner dem på grunn av graving.

Wergelandsparken var full av påskeliljer og tulipaner.

Barnas skulpturpark i Tresse. Idéene bak kunstverkene var barnas idé, kreativitet og design. Plantealfabetet på bildet over. Andre kunstverk: Dinosaurklatrestativ, Glitterlandskap, Mannen med hår, Mannen som alltid drikker, Solid Sea, Gul frosk/sort hule og Spøki.

Kristiansand båtmesse i Gjestehavna. Her kunne vi se utstillere, stands og mange båter til salgs. I slutten av mai kunne jeg endelig kjenne sommervarmen.

 

Juni

Oppdaterte planteprosjektet.

Byfest, konsert og feiring av nye Thon Hotel Parken på Torvet. De kjente artistene Kurt Nilsen, Freddy Kalas og Sigrid opptrådte på scenen.

Turist i egen by 2018. Vi var turister for en dag og i vår egen by, Kristiansand. Temperaturen var oppe mot 30 grader, så det ble en utrolig steike varm dag. Vi besøkte Odderøya Museumshavn, Makerspace Norway og Kristiansand Kunsthall.

Sørlandets Musikkfestival. Med flinke musikanter og korps som spilte, var det utrolig gøy å høre på!

Insektshotell laget av elever som går linja arbeidslivstrening, bygg- og anleggsteknikk på Kvadraturen skolesenter. Finnes i nytteveksthagen på Tresse (tidligere “Strays hage” ved Strandpromenaden).

Byfest på Tangen, Sankthansaften. 5000 møtte opp på Tangen i Kristiansand for å se det store bålet. Første gang jeg er med og ser på.

Avsluttet juni med Pink Party som Sørlandssenteret arrangerte. Artister: Gino Bless, Marion Woodseth, TRXD, Mugisho, Chris Holsten, Madden, The Main Level, Andreas Wijk og Jesus Loves Electro.

Alle blogginnleggene er å finne under “arkivet” for de aktuelle månedene.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg