Mitt 2018 – del 2: Vant reisegavekort, reiste til Berlin, magisk i byen +++

Her kommer del 2 av 2018: Juli – desember. Del 1 av 2018: Januar – juni kan leses HER.

Juli

En stor overraskelse ventet på meg hjemme: Jeg fikk Helianthus F1 Sunsation solsikke på 13 cm.

P4 – Lyden av Norge fylte 25 år og var på sommerturné forskjellige steder i Norge. Jeg jobbet den dagen, så kunne ikke komme. Jeg ba mamma ta en tur ned til byen, og hun var faktisk den heldige vinneren i Kristiansand som vant reisegavekortet på 10 000 KR. Allerede da begynte vi å planlegge en reise til Berlin.

Kunne endelig prøve byens første WiFi-benk! Otterdalsparken og Bystranda i Kristiansand fikk to nye solcelledrevne WiFi-benker. De er moderne og minimalistiske. Her kunne man lade telefonen sin og få gratis internett.

Besøkte nytteveksthagen i Tresse. En kommunal hage som plantet frukttrær, krydderurter og grønnsaker i store plantekasser.

Oppdaterte planteprosjektet jevnlig.

Vi bestilte flyreise og hotell på nett noen dager før avreise. Kofferten var allerede pakket ferdig og 30. juli reiste jeg, mamma og brødrene mine avgårde til Berlin med fly! Vi skulle være i Berlin 30. juli – 3. august, og vi bodde på Hotel Palace Berlin, et 5-stjerners hotell midt i byen i nærheten av Europa-Center og Bikinihaus shoppingsenter. Det var vanvittig kult der vi bodde!

Steder vi besøkte i Berlin (godt planlagt dag 1 og dag 2): Tiergarten, Potsdamer Platz, minnesmerket over Europas myrdete jøder, Brandenburger Tor, Riksdagsbygningen, verdensuret i Berlin, Berlins fjernsynstårn, Berliner Dom og Alexanderplatz. 17,7 km til fots var rekord på dag 2!

August

Bilderesultat for zhuo.blogg.no berlin

Fortsatt i Berlin i begynnelsen av august måned. Steder vi besøkte i Berlin (godt planlagt dag 3 og dag 4): Park at Gleisdreieck, Deutsches Technikmuseum Berlin, Willy-Brandt-Haus, Mehringplatz, Friedenssäule, Potsdamer Platz, Checkpoint Charlie, Oberbaum Bridge, East Side Gallery, Urban Nation og Zoologischer Garten. Det beste var at vi gikk til fots alle dagene. 3. august var avreise, tilbake hjem til kjære Kristiansand.

Kom hjem til denne fine solsikken som hadde åpnet seg helt. En stor glede å se hvor fin solsikken har blitt. Flere solsikker dukket også opp:

Høstet epler og plommer fra trærne i hagen.

Broren min deltok i Sommerløpet i Kristiansand, og vi var der for å heie på han.

Smakte første gang på sjokoladepizzaen fra Dr. Oetker. Som dessert og ikke til middag.

Sommerløpet 2018. Broren min løp og vi var der for å heie på han.

Møtte og tok bilder sammen med Amalie Snøløs og Herman Tømmeraas. De kom på Fashion Autumn på Sørlandssenteret. Ikke alltid jeg treffer på kjendiser 🙂

September

“Mat i sentrum” på Torvet, Wergelandsparken og Domkirka i Kristiansand. Også Bondens marked.

En gang i året besøker vi Dyreparken, på selveste LOS-dagen da det er gratis inngang for LOS kunder (første søndag i september). Tilbrakte nesten hele dagen der.

Tomatene modnet en etter en. Høstet massevis av disse søte små.

Dragefestivalen 2018 ved Tangen i Kristiansand. Internasjonale drageflyvere fra Tyskland, England, Belgia og Portugal viste frem sine fantastiske drager.

Flom på Sørlandet og vi mistet strømmen 🙁 “Knud” (ekstremværet) skapte store ødeleggelser.

Reddet inn paprikaplanten som hadde blitt kastet ut en måneds tid.

Oktober

Besøkte Vitensenteret og laget vårt eget pennal med trykk. Her skjedde det noe magisk når vi “touchet” plasmakulen!

Vi feiret 3 bursdager: Min, mamma og broren min sin bursdag.

Høstet frø fra solsikkene. Det var masse frø, så i 2019 kommer jeg til å plante mange solsikker.

Var på tur i Ravnedalen og Bånetjønn.

Fotograferte også mange høstbilder.

Kjøpte Halloweenblomst – bedre kjent som ildtopp.

November

Offisiell åpning av årets nye juleattraksjon på Torvet: Julekulen. Offisiell “tenning”. I tillegg til julekulen, ble julebelysningen i Markens også tent samme dag.

Sandens Motehuset 10 år! Moteshow, premiedryss og smaksprøver. DJ Inti, Julie Grindbakken fra Paradise Hotel var invitert og PC Partyfix skapte også veldig god stemning.

Laget en snømann-kalender til nedtelling i desember måned.

Desember

Jul i byen: Julemarked, åpning av isbanen på Torvet, juletretenning og julekonserter. Det skapte stort engasjement og mange folk var å se den aller siste måneden i 2018.

Jeg fikk med meg premieren av det nye 3D-lysshowet på en av Domkirkens fasadevegg. Showet var utrolig flott å se på og vi elsket det!

Julaften våknet vi til “White Christmas” og vi feiret julen hjemme sammen med familien.

Bilderesultat for zhuo.blogg.no juletre

Som en fin avslutning på året vant jeg et flaxlodd i Gjerrigknarkens julekalender skrapte frem en pengepremie. Jeg vant også en julekalendergave i julequiz som blogger Frodith holdt.

Alle blogginnleggene er å finne under “arkivet” for de aktuelle månedene.