Liten oppdatering

I det siste har jeg kun fokusert på skolearbeid og dere vet sikkert hvorfor: Snart er det eksamenstid, og vi må øve-øve-øve! Tiden går så utrolig fort, og plutselig er vi snart kommet til desember.

Litt om hvordan timene på skolen har vært i det siste:

På mandag ble undervisningen vi skulle ha flyttet bort til Kristiansand Kino (Fønix). Vi var ikke der for å se på film, men vi hadde seminar om temaet etikk på tvers av alle profesjoner: Grunnskolelærere, barnehagelærere, sosionomer og sykepleiere kom, og det var en felles samling i den aller største salen på kinoen. Alle fikk utdelt post-it lapper i ulike farger som vi festet på oss selv for at alle andre skulle se hvilket yrke/gruppe vi var i. Overraskende nok, så var salen blitt fullstappet med alle oss.

I naturfag holder vi på med forberedelse til eksamen. Vi har jobbet med tidligere eksamensoppgaver, repetisjon og oppsummering. På fredag i biologitimene hadde vi en artstest bare for gøy, og det var for å se hvordan vi lå an i pugging av navn på artene. Alle fant frem penn og papir, og på smartboard så vi bilder av artene og et nummer på hvert av dem. Totalt ble det vist 25 bilder av artene, jeg klarte navn på 21. Litt vanskelig med de ulike nymfestadiene og de som kaller seg for larver.

På tirsdag skal vi ha prøvemuntlig (øvelse til muntlig eksamen) i pedagogikk. Vi ble satt opp som en basisgruppe på 4. Vår faglærer og en sensor kommer til å høre på oss. Når den dagen kommer, skal vi først trekke en lapp der det står et av temaene og snakke i vei. Som forberedelse etter at vi har trukket lappen, får vi rundt 2 min (?) til å forberede oss. Usikkert om dette er uten hjelpemidler. Totalt er det 8 temaer, og vi kan også trekke inn noe av de andre temaene siden mange av dem henger sammen som en rød tråd. Hvordan skal dette gå? Håper det går bra på prøvemuntlig …

#oppdatering #skole #naturfag #pedagogikk #kino #eksamen #muntlig

Positive ord i hverdagen

Ved fruktdisken i en matvarebutikk på Lund, kom jeg over noen flotte dekorative halvkuttede meloner i forskjellige farger. Det var skrevet på med sort tusj, kun oppmuntrende og positive ord var å se. Jeg tenker at dette får en lyst til å kjøpe en melon, smake på den og bli glad. Budskapet butikken ønsker å få frem er nok å spise mer frukt og grønt sunt som anbefalt “1 av 5 om dagen”.

“Så vanvittig flott du er ♥”

Jeg spiser selv masse frukt og grønt flere ganger om dagen for at kroppen skal få i nok vitaminer, mineraler og fiber = viktige næringsstoffer til et sunt og rikt kosthold.

Et høyt inntak av frukt og grønnsaker er gunstig i forhold til forebygging av bl.a. kreft, hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk, overvekt og diabetes. Frukt og grønnsaker inneholder en rekke stoffer som virker sykdomsforebyggende, og kan ikke erstattes av høye doser av enkeltstoffer i pille- eller pulverform.
OFG – opplysningskontoret for frukt og grønt. Hvorfor er frukt, bær og grønnsaker så viktig for helsen? HER

#mat #frukt #grønnsaker #butikk #sunt #kosthold

Eksamenstiden

Beklager for at jeg har vært så fraværende fra bloggen en stund. Akkurat nå tenker jeg på eksamen som nærmer seg for hver dag som går. Jeg skal ha to eksamener i desember (en i naturfag, skriftlig og en i pedagogikk, muntlig). Da gjenstår det å øve og pugge, men hvordan? Selvstudie? Det er masse pensum som står på planen vår, og det er på ca. 1050 sider (!) i hvert fag. Når det gjelder å lese på egenhånd, så er det ikke lett å forstå alle disse begrepene og hva de betyr. Jeg har markert med blyantstreker, skrevet notater og har prøvd å sette meg inn i fagene. Naturfaget er stort siden det er delt i tre deler: Kjemi, fysikk og biologi. Det er mye stoff å komme igjennom på kort tid, og jeg håper jeg kan få noe ut av den lille tiden jeg har igjen.

Bilde: Keep calm and study hard

Jeg husker da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående. Vi hadde prøver, innleveringer og presentasjoner, og visste hvordan vi lå an i faget. Nå som vi studerer, har vi bare godkjent/ikke godkjent på innlevering av oppgaver og avslutter med (store) eksamener på slutten av semesteret. Å tenke på begrepet “studere” er som “læring skjer på eget ansvar”. Skulle ønske vi kunne få en slags underveisvurdering om hvordan vi ligger an i fagene. Men som sagt, tingene vi lærer nå er på et mye høyere nivå enn det vi selv er vandt til. Lærerne er utrolig flinke som lærer oss så mye nytt! Det er tross alt det første semesteret, og brikkene kommer nok snart på plass, en etter en. Det gjelder å finne den rette studieteknikken, så nå får jeg bare sette meg ned og lese videre …

#student #studere #skole #naturfag #eksamen #november

“Magisk” eksperiment med rødkålindikator

Forsøket ble gjort 30. oktober 2016, hjemme. Vi skal lage et magisk forsøk med rødkålindikatoren for å se hva slags farger vi kan få av de forskjellige kjemikalene.

Utstyr:

5 glassklare plastkrus  rødkålindikator
vann  konsentrert saltsyre (erstattet med sitronsyre)  farris  natron  avløpsrens (plumbo)

Andre utstyr:

saks  ark ♥ penn ♥ teip

I oppskriften stod det at vi skulle bruke reagensrør og reagensrørholder (disse ble erstattet med plastkoppene). Konsentrert saltsyre ble erstattet med sitronsyre. For å skille de forskjellige koppene med hva slags innhold jeg har hatt oppi, har jeg skrevet navn på alle koppene. Enkelt og greit!

Kopp nr …

1. Saltsyre (sitronsyre) i bunnen. 2. Farris i bunnen. 3. Vann i bunnen. 4. Natron blandet i vann. 5. Avløpsrens Plumbo blandet i vann.

Etter å ha fylt opp koppene, helte jeg oppi rødkålindikatoren over i koppene i tur og orden fra venstre. Jeg hadde i svært lite væske i koppene til å begynne med. Idet indikatoren ble helt over i koppene, endret fargene seg dramatisk …

Den mest kuleste koppen var avløpsrens Plumbo. Fargen skiftet fra grønn til knall gult. Se så fine farger!

#naturfag #ph #løsninger #mat #rødkål #indikator #farger #design #diy

Tjuvstart på vinteren

Været i dag har vært ganske varierende for å si det sånn. Først kom regnet, etterfulgt av sludd og snø. Sjekket været og ja det skal snø en del i natt. Noen steder har det vært oversvømmelser på grunn av masse regn, og flere uhell ute i trafikken. Må være glatte veier der!

Nå er det 49 dager igjen til jul. For å komme i tidlig julestemning, har jeg kjøpt en pakke med 3 stk kakemenn. Denne typen har jeg ikke smakt på før, men den var litt god. Når vi først snakker om kakemenn, så gleder jeg meg til å lage kakemenn igjen.

#kakemenn #te #bakeverk #mat #vinter #snø #regn

Pizza og brus = velfortjent

Det nærmer seg første semester slutt. Bare tenk så fort dette semesteret har gått, og plutselig er vi ferdige. Vi øvde til eksamen (som er like rundt hjørnet), og etter de timene fikk vi beskjed om å sitte i en hestesko-ring der vi snakket om aktivitetsdagen (evaluering) og fikk servert varm pizza og brus som en takk for innsatsen som ble gjort på aktivitetsdagen.

Ananas og pepperoni pizza og mange andre typer pizza. Nam!

#pizza #brus #kosetime #biologi #naturfag #skole

Destillasjon og produksjon av hydrogengass

I de to første øktene var vi på lab (laboratoriet). Vi ble delt inn i grupper på 3-4 og prøvde ut forsøkene “Destillasjon” og “Produksjon av hydrogengass”. Før vi gikk i gang med øvelsene, fikk vi en introdusering av å være på laboratoriet som hva vi bør gjøre og hva slags utstyr det fantes i rommet. Det meste av utstyrene vi trengte, fikk vi utdelt på bordet.

Vi startet med “Destillasjon”, der vi skulle overføre stoffer i en væskeblanding, til damp som skulle kondenseres. Det var en metode for å skille forskjellige stoffer fra hverandre. Stoffene hadde forskjellige kokepunkter, og vi så at det boblet. Her hadde vi vann i begerglasset og drikken “Battery” i kolben.

Så fant vi frem en gassbrenner, tente på ved å bruke fyrstikker og skrudde på gassbrenneren.

Etter hvert fikk vi fordampning og kondensering. Kolben med “Battery” begynte å bli varm og boblet (fordamper) > overførte til reagensrøret. En blank væske. 

Da vi var ferdig med forsøket, gikk vi over til forsøket “Produksjon av hydrogengass”. Vi fant frem utstyr og fylte på med sink og eddiksyre i reagensrørene.

Vi helte vann i skålen og fylte et reagensrør med vann. Tommelen ble holdt foran åpningen, vi snudde det opp-ned og dyppet det ned under vannet i skåla. Vi tok ikke tommelen bort før røråpningen var under vannet. Det andre reagensrøret fylte vi halvfullt opp med eddik. Slippet sink ned i reagensrøret og hydrogen gass ble dannet. Satt korken på reagensrøret og ledet gassen under åpningen i reagensrøret som var fullt med vann. Hydrogengassen var lett og boblet opp i reagensrøret. Så kom det mest morsomste: Løftet reagensrøret med hydrogengass i rett opp, og førte en tent fyrstikk inn under åpningen på reagensrøret: Det hørtes ut som en hundebjeff/popp.

#naturfag #forsøk #rapport #destillasjon #hydrogengass #kjemi

Video: pH i ulike løsninger

LES OGSÅ: pH i ulike løsninger: Indikator (bilder)

#naturfag #ph #løsninger #mat #rødkål #indikator #design #diy

pH i ulike løsninger: Indikator

Forsøket ble gjort 22. oktober 2016, hjemme. pH er en måleenhet vi bruker for å måle surhetsgrad i vannløsninger. Vi skal lage en rødkålindikator for å se hvilken pH det er i ulike løsninger. En indikator forteller oss hva som er syrer (eks: sitronsyre og eddiksyre) og hva som er baser (eks: natron og noen vaskemidler).

Utstyr:

kniv  fjøl  kasserolle  kokeplate  sil skål  en (halv) rødkål ♥ vann

Rødkålen ble skjært i skiver og hakket i små biter. I oppskriften stod det en rødkål, men jeg har kjøpt en halv rødkål. De rødkålene jeg kikket på i butikken var ganske store i størrelsen, så hvorfor ikke kjøpe en halv bare til et forsøk (og blande inn som salat senere).

En halv rødkål har stått i kjøleskapet en stund (en uke i kjøleskapet), og den har fått presset ut safta i midten.

Kokte opp 3 dl vann i en kjele. Da det begynte å koke, tok jeg og la rødkålen i det kokende vannet. Lot det trekke i fem minutter – ventet noen minutter til rødkålen ble så avkjølt at den ikke kjentes varm å ta på. For å skille rødkålen fra væsken brukte jeg en sil og helte safta oppi en skål.

Væsken fikk en blålilla farge. Så var det bare å teste ut og eksperimentere!

Her prøver jeg å “male” med en Q-tips i rødkålsaft på en stoffbit for å se hvordan fargen ble. I stoffet så det lysere ut. Tok litt tid før det tørket, så jeg la stoffbiten ved en peis.

Jeg tok og blandet sitronsaft i en skål for å se hva som skjer, og fikk en rød farge. Magiske ting skjer når en holder på med indikatorer!

#naturfag #ph #løsninger #mat #rødkål #indikator #design #diy