Storytime: Et mirakel, en bekjent deler sin opplevelse (3/3)

Jeg har tidligere skrevet en del 1 Storytime: Forhåndsbetalte en mobil – mistanke om svindel? og en del 2 Storytime: Dårlig kommunikasjon, ny annonse, hva med avtalen? hvis du ikke har fått med deg saken. Dette er del 3.


Litt senere, fredag kveld, skjedde det et mirakel. Selgeren vippset meg tilbake de 3650,-. Resten av de 350,- kom neste morgen før tidspunktet jeg satt. Jeg er så glad for at pengene jeg forhåndsbetalte, som jeg trodde hadde mistet for godt, kom tilbake. Etter så mye styr og frem og tilbake var jeg fast bestemt på at jeg ikke skulle kjøpe mobiltelefonen fra selgeren likevel.

Screenshot Vipps – takk til selger som tilbakebetalte beløpet på kort tid!

 

En bekjent av meg ble også nesten lurt av samme person. Hun ønsker å være anonym, men hun vil også dele historien sin for å advare andre. La oss kalle henne for Amanda.

Screenshot fra Amanda sin Finn.no, da hun var i kontakt med selgeren.

Amanda hadde også kikket en del på Finn.no etter en rimelig iPhone 12, helst ny og uåpnet til sønnen sin, som fyller år i mars. Hun meldte sin interesse hos samme selger og vurderte å kjøpe mobiltelefonen som da stod øverst på ønskelisten til sønnen. Det var ikke så dumt å kjøpe en til halv pris, tenkte hun og fikk diskutert prisen til 5500,-. Her kunne hun ha spart en del. Etter hvert mente hun at beskrivelsen endret seg og det virket som om selgeren trengte pengene raskt. Hun endte opp med å ikke kjøpe mobiltelefonen da hun også måtte forhåndsbetale for varen som ikke kan sendes før i midten av mai. Hun tok ikke sjansen å betale først etter å ha hørt min historie. Heldigvis ombestemte hun seg i tide og heller kjøpte en på butikken til full pris. Håper sønnen hennes blir glad for bursdagsgaven by the way!

Screenshot fra Amanda sin Finn.no, da hun var i kontakt med selgeren.

Håper alle tenker seg godt om før man går til innkjøp av dyre ting på nett som kanskje må sendes. Skal varen sendes tar man en sjanse fordi man ikke har sett den først i virkeligheten og ikke har muligheten til å møtes. Stol på magefølelsen for all del. Er man i tvil spør også venner eller bekjente om tips og råd.

 

Noe å tenke på før man kjøper noe på Finn.no og andre kjøp og salg plasser:

– Sjekk om brukeren er verifisert med checkmark (et blått merke viser at Finn.no kjenner identiteten, brukeren er bekreftet med BankID).

– Hvor lenge har brukeren vært på Finn.no?

– Kan dere møtes i virkeligheten/nærområdet?

– Unngå forskuddsbetaling og ikke betal før du har sett at selgeren har varen og at beskrivelsen stemmer med varen.

– Be om kvittering og spør eventuelt hvorfor varen selges.

– Unngå å betale kontant. Bruk Vipps hvis begge har, da får man pengene med engang.

– Bruk sunn fornuft (kommer du over et tilbud som er for godt til å være sant eller får du en følelse av at noe ikke stemmer? Ikke kjøp).

– Skal varen sendes, be selger sende over bilder/bekreftelse på at varen er sendt/levert til postkontor. Send dyre ting med sporing.

– Spør om selgers telefonnummer (greit å ha når man vil holde seg oppdatert helt til varen kommer).

– – –

Fikk jeg kjøpt mobiltelefonen? Nei. Jeg tenker at jeg heller bare holder meg til min iPhone 7 en stund til. Den er fullt brukbar i noen måneder til I guess! Etter denne skumle hendelsen tør jeg ikke å kjøpe dyre ting på nett som må sendes.

Saken er nå løst, og avsluttet.

– Har du noen gang opplevd å bli svindlet?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg