Storytime: Forhåndsbetalte en mobil – mistanke om svindel? (1/3)

Først og fremst skriver jeg dette innlegget fordi jeg har fått en merkelig følelse av å bli svindlet og samtidig vil jeg advare andre i samme situasjon. Ved å dele min historie kan dere reflektere og vurdere om det lønner seg å kjøpe mobiltelefoner fra privatpersoner på nett eller ikke. Ja, det kan være rimeligere, men hva om man blir lurt? Det kan skje alle der ute om man er uheldig og stoler på feil folk.

Å handle på nett er ikke alltid 100% trygt. Flesteparten av gangene går det som regel smertefritt, å kjøpe og selge varer, men de fåtallene kan det faktisk ende dårlig når man ikke gjør en grundig research. Det har jeg nå lært av og det er noe jeg aldri kommer til å gjøre igjen, som å kjøpe mobiltelefoner på nett, med mindre man kan møtes face to face og får sett varen. Pass opp for svindel!

Power har ingenting med denne saken å gjøre (bildet er ment som illustrasjon). Dette var mobiltelefonen jeg ønsket å kjøpe på Finn.no, i fargen sort.

I slutten av januar var jeg på jakt etter en ny mobiltelefon da den jeg bruker i skrivende stund begynner å dra på årene. 4 år og 2 måneder gammel er min iPhone 7 og jeg bruker den fortsatt. Jeg kikket stadig innom på Marketplace og Finn.no etter splitter nye mobiler med emballasjen på, og en av modellene jeg var svært interessert i å kjøpe, var iPhone 12 (og pro). De nyeste modellene på markedet er ofte dyre og i elektrokjeder selges de til syke 9990,- og oppover, så da tenkte jeg det lønte seg å få kjøpt rimeligere på kjøp og salg sider.

Da jeg hadde funnet en selger på Finn.no som annonserte en iPhone 12 til 7000,-, sendte jeg han en melding om det var mulig å diskutere prisen ned til 6500,-. Mobiltelefonen var ny i originalemballasje (uåpnet) og selgeren viste fram kvittering da jeg ba om det. Det var for å være sikker på at den var ekte, med tanke på om det fortsatt var garanti/reklamasjon. Kvitteringen hadde ordredato fra november i fjor og mobilen var kjøpt på en norsk nettbutikk. Så den har nok ligget noen måneder uåpnet i esken da selgeren hadde fått ny mobil.

Samtale med selger på Finn.no.

I annonsen nevnte selgeren at han ikke kunne sende mobiltelefonen før i midten av februar. Jeg stusset og spurte hvorfor, og fikk til svar at han var ute på jobbreise. Greit nok, og prisen var ikke så gal likevel. Jeg foreslo om det var mulig å forskuddsbetale og om han kunne holde av mobilen da jeg var interessert. Det skulle jeg ikke ha gjort!

Jeg vippset 4000,- til selgeren i slutten av januar.

Jeg overførte 4000,- først, så var planen å sende resten av beløpet 2500,- i midten av måneden. Hvis jeg uheldig ble svindlet så hadde det ikke vært så mye penger, men likevel, det er mye penger og svært risky å gjøre. Å sende 4000,- på forskudd til en fremmed selger fra den andre siden av landet er ikke bare bare. Hørte for litt siden om en person fra Kristiansand som ble svindlet og fikk tilsendt en pakke gulost i stedet for en iPhone. Jeg ante derfor ugler i mosen og hadde en dårlig magefølelse rett etter at jeg vippset. Hva om selgeren skulle sende meg en pakke med murstein eller en pakke med gulost? Jeg kjøpte tross alt fra en fremmed (skal sendes i posten). For bekreftelse, spurte jeg selgeren igjen om mobiltelefonen kunne sendes til meg 15. februar. Han sa ja og at jeg skulle sende resten av pengene samme dag. Det ble en avtale, men jeg var i tvil da dagene nærmet seg. Skal, eller skal ikke sende resten av beløpet? Annonsen på Finn.no ble slettet noen dager etter at jeg vippset, så jeg regnet med at mobiltelefonen ble min.

Del 2 Storytime: Dårlig kommunikasjon, ny annonse, hva med avtalen?

Del 3 Storytime: Et mirakel, en bekjent deler sin opplevelse

Hva ville du ha gjort hvis du var i denne situasjonen?

3 kommentarer
    1. oi – skummelt. Jeg vet ikke om jeg hadde gjort noe, men er litt usikker. Når jeg har kjøpt ting på nettet av privatpersoner har det vært i nærområdet. Da møtes man jo. Men du har vel kontaktinformasjonen på vipps? Hjelper det?

      1. Ja, det er veldig skummelt. Noe har jeg lært etter dette. Jeg har også kjøpt ting fra nærområdet, men denne gangen var det langt borte og varen måtte sendes i posten. Jeg har kontaktinformasjon på selger.

        Følg gjerne med for del 2 og del 3 som kommer ut litt senere for hvordan det endte.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg