Flotte planter helt gratis!

I juni var det noen som ga bort stiklinger av planter, og jeg fikk hentet dem. Det var stiklinger av sitronplante/duftpelargonia/Dr Westerlund (som dufter helt nydelig), to forskjellige typer av Coleus (praktspragle), Tradescantia Zebrina (sebrablad) og en solsikkeplante som ble til ved et uhell.

Dagen jeg hentet plantene, 14. juni 2023.

Noen av plantene så litt stakkarslige ut, men etter noen uker og måneder så de ikke så verst ut. De ble enda finere etter hvert som tiden gikk, når de fikk nye og større potter, og ny jord.

Plantene sto ute i sommersesongen. Jo mer sol Coleus-plantene fikk, jo sterkere ble fargene deres. Jeg har nå så mange av dem at jeg vurderer å selge eller bytte dem. De har vokst ekstremt fort i sommer, så jeg klippet dem ned for å lage stiklinger, satte dem i vann, og da de hadde fått røtter, plantet jeg dem i jord.

Sebrablad er en vandrende hengeplante. Den har grønne, lilla eller stripete smale blader som ofte er lilla under. Her har de lagt seg langs bordet, noen tett i tett.

Sitronplanten er ikke akkurat en plante som gir sitronfrukt. Duftpelargonia/Dr Westerlund lukter fantastisk når man berører bladene! I parfymeindustrien brukes denne planten, og den kan også brukes som smakstilsetning i matlaging og baking. Jeg har ikke beskåret planten. Det er fint at den vokser seg buskete.

Duftpelargonia/Dr Westerlund fikk en større potte, 11. august 2023.

Slik så resten av plantene ut, 11. august 2023.

Plantet solsikken, 22. august 2023.

Solsikken i blomst, 29. august 2023.

En buskete duftpelargonia/Dr Westerlund plante, 20. september 2023.

Resten av plantene, 20. september 2023.

Les også:

Coleus China Rose
Gratis stiklinger, nytt planteprosjekt

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg